Skip to content Skip to navigation
Placeholder image

TECHNOLOGIE

De nieuwe 500 «la Prima» zal de eerste kleine auto zijn met Level 2 Autonomous Driving, wat zorgt voor een superieur veiligheidsniveau in het stadsverkeer. Je auto zal je betrouwbare copiloot zijn: hij zal autonoom optrekken, afremmen en zich op de rijbaan houden.
FIAT CO-PILOOT
De nieuwe 500 «la Prima» zal je woon-werkverkeer op vele manieren vereenvoudigen. Om te beginnen zal de auto de verkeersborden lezen en voorstellen welke snelheid je op die weg moet aanhouden. Zodra je eenmaal de snelheid en afstand met de knoppen op het stuur hebt ingesteld, zal het systeem vervolgens zelf de juiste afstand houden ten opzichte van je voorligger (vanaf 30 km/u) en stoppen als het verkeer dit vereist. Zo heb je altijd een betrouwbare bijrijder aan je zijde.
Afbeeldingen zijn uitsluitend ter indicatie. De introductie is gepland voor oktober 2020.
VEILIG IN UW RIJLAAN

Wanneer u meer dan 60 km/u rijdt, herkent de nieuwe 500 «la Prima» de lijnen van de weg en houdt u autonoom in het midden van de rijbaan, waardoor reizen veiliger en minder stressvol wordt.

EENVOUDIGER PARKEREN
Bij het manoeuvreren op lage snelheid, zul je niet meer per ongeluk tegen een auto of muurtje botsen. Onder 13 km/u zullen de 360°-parkeersensoren met 11 sensoren aan de vóór-, zij- en achterkant van de nieuwe 500 «la Prima», elk obstakel rondom je auto detecteren en vertellen hoe dichtbij een voorwerp is.
GEEN DODE HOEKEN
Bij een snelheid tussen 15 km/u en 140 km/u zal de nieuwe 500 «la Prima» via een ultrasone sensor objecten kunnen detecteren in de dode hoeken naast en achter de auto en je waarschuwen met een geluidssignaal en verlichting in de buitenspiegel.
ACHTERUITRIJCAMERA
De achteruitrijcamera heeft een hoogresolutiebeeld van alles wat zich achter jou bevindt helder en scherp weergeven op het infotainmentscherm van de nieuwe 500 «la Prima». Het beeld zal met dynamische lijnen worden geprojecteerd en een middellijn zal het begeleidingspad aanpassen terwijl je aan het stuur draait, om de afstand goed te kunnen inschatten.
AUTOMATISCH REMMEN
De nieuwe 500 «la Prima» zal tot 130 km/u automatisch remmen om een botsing met een voorligger, voetganger of fietser te voorkomen. Eerst zal de auto je alleen waarschuwen met geluid en visueel signaal op het dashboard. Als je niet reageert, zal het systeem remmen om een mogelijke botsing te voorkomen.
WAKKER BLIJVEN
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal je helpen om niet per ongeluk in slaap te vallen achter het stuur. Het systeem kan de eerste tekenen van vermoeidheid detecteren door zijwaartse bewegingen van het voertuig te constateren, waarna je het advies krijgt om een pauze te nemen. Er klinkt een geluid en er verschijnt een visueel signaal op het dashboard.
BINNEN DE LIJNEN
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal je helpen om niet per ongeluk de wegmarkeringen te overschrijden, zodat je in je baan blijft. Het stuur zal actief worden bediend om jezelf en anderen te beschermen. Wanneer de functie detecteert dat de auto onbedoeld buiten het rijvak dreigt te gaan, zal het je waarschuwen en de koers aanpassen.
NOODOPROEP
In geval van een ernstig ongeval waardoor de airbags zijn uitgeklapt, zal het ingebouwde systeem van de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» automatisch een noodoproep sturen naar het alarmnummer 112. Tegelijkertijd zullen de positie en status van de auto worden verzonden, zodat er sneller hulp kan komen. Ook zal er een SOS-knop binnen handbereik zijn(vóór de binnenspiegel) om snel hulp te kunnen inschakelen.
Afbeeldingen zijn uitsluitend ter indicatie. De introductie is gepland voor oktober 2020.
Cert2 Omni Pub